سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خا نه دوست
گروه طراحی تم کده گروه طراحی تم کده گروه طراحی تم کده گروه طراحی تم کده گروه طراحی تم کده
پرسش:
جنگ روانی که ماهیت آن به تاثیرگذاری تخریبی بر روح و روان و افکار و اندیشه های انسان در جامعه مورد هدف برمی گردد از چه ویژگیها و شاخص هایی برخوردار است؟
تاریخچه جنگ روانی
جنگ روانی از دیرباز در عرصه اندیشه و عمل انسان وجود داشته و با پیشرفت تکنولوژی، به ویژه در قلمرو ارتباطات، و پیدایش تحقیقات کاربردی در رشته های علمی جدید مانند روان شناسی، جامعه شناسی و مردم شناسی از یک طرف، و با پیدایش قدرت های بزرگ بین المللی و استعمار نو از طرف دیگر، به ویژه همزمان با بحران های بزرگ بین المللی نظیر جنگ های اول و دوم جهانی، به صورت یک رشته علمی و به طور سیستماتیک مورد استفاده قرار گرفته است. در گذشته عمر و عاص ها از روش های جنگ روانی علیه خصم خود استفاده کرده اند. ولی جنگ روانی در دوران جدید، تکامل شگفت انگیزی پیدا کرده به گونه ای که امروز، از روش های جنگ روانی برای براندازی نظام سیاسی که مطلوب قدرتهای فائقه جهانی نیستند، استفاده شایان توجهی می شود و بدین وسیله، مردم برخی از کشورها تشویق می شوند که علیه منافع ملی خود اقدام کنند. در گذشته دور، استفاده از روش های ارتباطی تخریبی متکی به استعداد و ابتکار فرماندهان نظامی و مسئولان سیاسی بود، ولی امروزه، پژوهش گسترده علمی در زمینه روانشناسی اجتماعی، مردم شناسی و جامعه شناسی، به قدرت های بزرگ بین المللی، این امکان را داده است که با استفاده از تکنولوژی ارتباطی، تغییرات موردنظر خود را در افکار عمومی جهانیان به وجود آورند و انگارهای ذهنی مشخصی را در جهان ترویج نمایند، که با منافع جهانی آنان سازگاری داشته باشد.
تعریف جنگ روانی
جنگ روانی و ارتباطات تخریبی عبارت است از کوشش سازمان یافته برای تحمیل اراده به یک کشور با استفاده از روش های ارتباطی به منظور کاستن از روحیه و قدرت اندیشه و تفکر منطقی در کشور رقیب و حریف.
شاخص های تخریبی در جنگ روانی
مهم ترین سازو کارهای تخریبی در جنگ روانی به شرح زیر است:
1-شناخت الگوهای ذهنی، عادات، آداب و رسوم و شیوه های مشترک فکر کردن و باور کردن به منظور برنامه ریزی در جهت تضعیف مقاومت روانی و افزایش تضادها و بحران های اجتماعی در کشور مورد هدف.
2-استفاده از عوامل مناسب عینی و محیطی یا بعضا، ایجاد این عوامل (مانند اختلافات، قومی، نژادی، طبقاتی، جغرافیایی، مذهبی، زبانی، شهری و روستایی و...) که به این اعتبار می توان عوامل مناسب عینی یا محیطی را به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم نمود.
کارشناسان جنگ روانی منتظر نمی مانند تا نقاط ضعفی پیدا شود و شرایط جدیدی را به وجود آورند بلکه آنان خود این نقاط ضعف را با تبلیغ درباره آنها توسعه می دهند.
3-موفقیت در جنگ روانی با بهره گیری از سطح تکنولوژی ارتباطی، تناسب مستقیم دارد. از این رو استفاده از ارتباطات ماهواره ای، تلویزیون جهانی، تکنیک های پیشرفته برنامه سازی سینمایی و تلویزیونی، می تواند به کمک نظریه پردازی های القایی و اغوایی، زمینه را برای کارشناسان جنگ روانی مساعد سازد تا برنامه های خود را با سرعت و دقت بیشتری به اجرا در آورند.
4-برای تضعیف مقاومت روانی فرد یا جامعه، می توان از القای غم و یاس و ارعاب استفاده کرد. القای غم و یاس، عمدتا، از طریق وسایل ارتباطی صورت می گیرد در حالی که برای ارعاب، از وسایل ارتباطی در کنار عوامل دیگری نظیر جنگ و محاصره اقتصادی استفاده می شود.
5- همچنین به وسیله شایعات، اکاذیب، تحریف واقعیات و اغراق و مبالغه، در اطلاعات جامعه ای که هدف جنگ روانی قرار می گیرد، نسبت به شرایط محیطی، تغییرات مطلوبی ایجاد می شود و بدین وسیله جامعه موردنظر، به سوی برداشتی از محیط هدایت می شود که به یکی از شرایط بحرانی که مناسب با جنگ روانی است منجر گردد.
6-به وسیله فشارهای اقتصادی و اجتماعی نسبت به جامعه ای که هدف جنگ روانی قرار گرفته است می توان کشش های غریزی و گرایش های آرمانی آن جامعه را در تناقض و تضاد نسبت به یکدیگر قرار داد و بدین وسیله، مقاومت روحی افراد آن جامعه را در هم شکست. همچنین فشارهای اقتصادی و اجتماعی می توانند در باور فرد و جامعه نسبت به کارایی و توانایی های خود، تردیدهای جدی ایجاد کنند و در مجموع، سبب کاهش قدرت مقاومت روانی و گسستن روند تفکر منطقی و عادی گردند.
7-افزایش ضریب ناامنی در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زمینه ساز بحران های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.  کیهان-20-4-87))


موضوع مطلب :

جمعه 87 تیر 21 :: 3:52 عصر
«محمدبن کعب» گفت: روزی با جمعی از یاران پیامبراعظم(ص) به اتفاق آن حضرت در مسجد نشسته بودیم. در این زمان حضرت فرمود: «اکنون مردی از این در داخل می شود که اهل بهشت است.» پس «عبدالله بن سلام» وارد شد.
بعضی از یاران حضرت نزد او رفتند و گفتند: ای عبدالله! ما را از کارهای خود که امید واعتماد داری تا به وسیله آن وارد بهشت شوی، آگاه کن. او در جواب گفت: من مردی ناتوان و کم عمل هستم. ولی بهترین چیزی که به واسطه آن به خداوند امید دارم تا مرا مورد آمرزش قرار دهد، دو چیز است: اول آنکه سلامت و پاکی نفس دارم و هرگز بدخواه کسی نیستم، دوم آنکه گفتار بیهوده را ترک کرده ام و از چیزهایی که برایم ضروری نیست، سخن نمی گویم.(1) در این رابطه پیامبر اسلام(ص) فرمود: طوبی لمن امسک الفضل من لسانه و انفق الفضل من ماله. خوشا به حال کسی که زیادی زبانش را نگه دارد و زیادی مالش را انفاق کند. (2)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- محجه البیضاء ج 5، ص 201
2- مجموعه و رام ، ج 1، ص 108


موضوع مطلب :

جمعه 87 تیر 21 :: 3:50 عصر

تو را غایب نامیده اند، چون «ظاهر» نیستی، نه اینکه «حاضر» نباشی.
«غیبت» به معنای «حاضرنبودن»، تهمت ناروائی است که به تو زده اند و آنان که بر این پندارند، فرق میان «ظهور» و «حضور» را نمی دانند، آمدنت که در انتظار آنیم به معنای «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را می خوانند، ظهورت را از خدا می طلبند نه حضورت را. وقتی ظاهر می شوی، همه انگشت حیرت به دندان می گزند با تعجب می گویند که تو را پیش از این هم دیده اند. و راست می گویند، چرا که تو در میان مائی، زیرا امام مائی. جمعه که از راه می رسد، صاحبدلان «دل» از دست می دهند و قرار از کف می نهند و قافله دل های بی قرار روی به قبله می کنند و آمدنت را به انتظار می نشینند...
و اینک ای قبله هر قافله و ای «شبروان را مشعله»، در آستانه آدینه ای دیگر با دلدادگان دیگری از خیل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه می کنیم.
رقص کهکشان
اگر این لحظه های گس، زشورت انگبین می شد
تمام چارفصل، ایامی از خلد برین می شد
به پایان می رسید اندوه این گل های پژمرده
بهاری دست می افشاند، زادالعارفین می شد
پر از عطر عسل می شد سبوی تشنه مادر
پدر لبخند می زد، مملو از نور یقین می شد
در اوج آسمان ها کهکشان از رقص می افتاد
شبی در سایه ات خورشید، خاکسترنشین می شد
فقط با شوق تو حلاج سوی آسمان می رفت
فقط با عشق تو گیسوی من حبل المتین می شد
اگر چه سیب عشقت در دلم باریده است، ای کاش
شبی با نور سبزت چشم های من عجین می شد
صالح محمدی امین- قم

قنوت سبز
خدا کند که دل من در انتظار تو باشد
درون کلبه قلبم همیشه جای تو باشد
مرا نسیم نگاهت به باغ آینه ها برد
خوشا کبوتر عشقی که در هوای تو باشد
قنوت سبز نمازم به التماس درآمد
چه می شود که مرا سهمی از دعای تو باشد
به گور می برد ابلیس آرزوی دلش را
اگر که تکیه دستم به شانه های تو باشد
دراین دیار حریمی برای حرمت دل نیست
بیا حریم دلم باش تا سرای تو باشد
خدا کند که دلم را به هیچکس نفروشم
خدا کند که دل من فقط برای تو باشد

طنین ندای او
دری آخر به روی چشمهامان باز خواهد شد
دوباره روزهای سبزمان آغاز خواهد شد
کسی می آید و هنگامه خون می کند برپا
در آن هنگام، مرد از دیگران ممتاز خواهد شد
کسی می آید و شمشیر مولا در نیام اوست
و برق ذوالفقارش مایه اعجاز خواهد شد
کسی که عشق با او، شوق با او، زندگی با اوست
کسی که با نگاهش محرم هر راز خواهد شد
مزار مادر دلخسته اش را می کند پیدا
غم دیرینه اجدادی اش ابراز خواهد شد
تو ای آمیزه عشق و شرف، اشراق و سرمستی
صدایت در همه عالم طنین انداز خواهد شد
به پایان می رسد این روزهای بی سرانجامی
دوباره روزهای سبزمان آغاز خواهد شد
مجتبی جوادی نیا  ((کیهان-20-4-87))




موضوع مطلب :

جمعه 87 تیر 21 :: 3:36 عصر

چاقو (گفت و شنود)

گفت: بلافاصله بعد از مانور موشکی سپاه و شلیک موشک های دوربرد، قیمت نفت افزایش و قیمت دلار کاهش یافت.
گفتم: اسرائیل هم بلافاصله اعلام کرد که سر جنگ با ایران ندارد.
گفت: ولی صهیونیست ها تا چند ساعت قبل از آن که سپاه موشک های دوربرد خود را آزمایش کند، علیه ایران رجز می خواندند.
گفتم: لات چاقوکشی مست کرده بود و چاقویش را بالا برده و می خواست داد بزند «آی نفس کش»! که ناگهان چشمش به پهلوان محل افتاد و با لکنت زبان گفت؛ آی! یک چاقوی فروشی داریم!  ((کیهان-50-4-87))




موضوع مطلب :

جمعه 87 تیر 21 :: 3:35 عصر
اگر انسان درست شود، همه چیز درست می شود
آن چیزی که مطرح است پیش انبیا، انسان است چیز دیگر پیش انبیا مطرح نیست. همه چیز به صورت انسان باید درآید. می خواهند انسان درست کنند. انسان که درست شد، همه چیز درست می شود. رژیم ها به تبع خارجی ها می خواستند که در این ممالک شرقی انسان درست نشود، آنها از انسان می ترسند. آنها می خواهند که یک انسانی پیدا نشود. انسان اگر پیدا شد زیر بار زور نمی رود.
صحیفه نور - ج 7 - ص 63-62


موضوع مطلب :

جمعه 87 تیر 21 :: 3:33 عصر

مقامات مسئول دانشکده "مارلبروه" در غرب لندن اعلام کردند در پی مشاهده "برهنه" بودن شاهزاده "اوجینی" و تعدادی از همکلاسی هایش در دانشگاه، حراست این دانشکده مجبور به بازداشت آنان شد.                                                      

به گزارش شیعه آنلاین، این مقامات مسئول در ادامه افزودند: مسئولان حراست ناگهان متوجه شدند که این دانشجویان به شکلی "افتضاح و برهنه" در فضای دانشکده در حال رقصیدن هستند.

این مقامات همچنین گفتند: فریاد این دانشجویان در حال رقص، توجه مسئول حراست را به خود جلب کرد.

 قابل توجه است مقامات قصر پادشاهی انگلیس در واکنش به این حادثه اعلام کردند که فقط یک شوخی و سرگرمی بوده به همین دلیل تعدادی از این دانشجویان توبیخ شدند. 

 یکی از مسئولان این دانشکده در ادامه افزود: بررسی های انجام شده نشان داد که خوشبختانه هیچ یک از این دانشجویان از مواد مخدر یا مواد مشابه دیگری استفاده نکرده اند.

این در حالیست که برخی دانشجویان دیگر که شاهد این امر بودند اعلام کردند که این افراد ابتدا از مشروبات الکلی استفاده کرده بودند

 گفتنی است "اوجینی" 18 ساله دختر شاهزاده "آندرو" است که در مرتبه ششم شاهزادگان انگلیسی قرار داد و اکنون دانشجوی رشته "تاریخ هنر" است.




موضوع مطلب :

سه شنبه 87 تیر 18 :: 12:47 صبح

در اقدامی بی سابقه و عجیب 17 دختر شانزده ساله در یک دبیرستان آمریکایی با یکدیگر عهد کرده اند که خود را باردار کنند و سپس با یکدیگر کودکانشان را تربیت کنند.                                                                                               

به گزارش شیعه آنلاین، در همین راستا مجله "تایم" به نقل از "ژوزف سولیفن" مدیر دبیرستان "گلوسیستر" در ایالت "ماساچوست" نوشت: پس از بررسی های انجام شده پی بردیم که این "بارداری دسته جمعی" در پی یک عهد و پیمان که میان این دختران شانزده ساله صورت گرفته، انجام شده است.

"تایم" در ادامه نوشت: آمار و ارقام نشان می دهد تعداد دختران باردار شده در این مدرسه در سال تحصیلی 2007 – 2008 چهار برابر آمار در تاریخ مشابه سال گذشته است.

 مدیر این دبیرستان در ادامه سخنان خود افزود: پس از بررسی های انجام شده مشخص شد که پدران کودکانی که قرار است تا چند ماه آینده به دنیا بیایند، نوجوانانی هستند که سن آنان از 24 سال فراتر نرفته و هیچ کدام خانه و کاشانه ای برای خود ندارند. 

"تایم" در پایان نوشت: هیچ یک از این دختران باردار حاضر به گفتگو با این مجله در مورد اقدام خود نشدند.




موضوع مطلب :

سه شنبه 87 تیر 18 :: 12:45 صبح

آیت الله علوی گرگانی:

هیچگونه تقابلی میان مراجع و دولت نهم وجود ندارد  

حضرت آیت الله العظمی "علوی گرگانی" از مراجع تقلید قم در خصوص شایعات بی اساس مطرح شده در برخی رسانه ها مبنی بر تقابل مراجع تقلید با دولت و ریاست جمهوری اسلامی، به خبرنگار پایگاه خبری شیعه آنلاین توضیح داد.                  

پرسش خبرنگار پایگاه شیعه آنلاین: مدتی است برخی اشخاص شایعاتی در خصوص تقابل مرجعیت با دولت و ریاست جمهوری مطرح می کنند. لطفا نظر صریح خود را در مورد اظهارات اینگونه افراد بیان فرمائید.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی: هیچگونه تقابلی میان عموم مراجع معظم تقلید و دولت محترم وجود ندارد، گرچه مراجع در ملاقاتهای متعددی که با برخی مسئولان دارند، نظرات ارشادی خود را به آنان ارائه می دهند و بعضا نسبت به برخی مسائل انتقادهای سازنده و دلسوزانه دارند که امید است مسئولان توجه کافی نمایند.




موضوع مطلب :

سه شنبه 87 تیر 18 :: 12:44 صبح

یکی از نگهبانان سابق پایگاه نیروهای هوایی آمریکا به علت پنهان کردن نام اسلامی خود، با مجازات زندان روبرو شد    

به گزارش شیعه آنلاین، "دریک جیسون" از نگهبانان سابق پایگاه نیروهای هوایی آمریکا به علت درج نکردن نام اسلامی خود در فرمی که برای آغاز به کار در این مجموعه ارائه کرده بود، با جرم درج اطلاعات غلط و مجازات زندان روبرو شد.

"جیسون" با نام اسلامی "عبدالجلیل محمد" که نخستین جلسه محاکمه اش در سال گذشته خاتمه یافت، این هفته نیز بار دیگر به دادگاه فدرال آمریکا احضار شد.

 وی به پنج سال زندان محکوم شده است. علت اقدام او کتمان روابطش با یکی از ائمه جماعت آمریکا به نام "عبدالعلیم موسی" ذکر شده است که سخنرانی های تحریک آمیزی دارد.

گفتنی است قاضی دادگاه فدرال آمریکا در دفاع از روند محاکمه "جیسون" گفت: این اقدامات، مبارزه با باورهای مذهبی نیست بلکه تأکید بر اهمیت حفظ اصول امنیتی آمریکا است


موضوع مطلب :

سه شنبه 87 تیر 18 :: 12:43 صبح

حضرت نوح(ع) طبق نص صریح قرآن قریب نهصد و پنجاه سال مردم را به سوی خدا دعوت کرد. اما مردم به جز عده کمی به او ایمان نیاوردند.

چون یک سوم (300 سال) از مدت عمر تبلیغ گذشت، نماز صبحی را خواند و خواست نفرین کند، که فرشتگان آمدند و سلام کردند و گفتند: خواهش ما این است که نفرین را به تأخیر اندازی، زیرا این عذاب خدا نخستین عذاب در روی زمین به این گستردگی است. پس حضرت نفرین نکرد، و بعد از سیصد سال دوم خواست نفرین کند، ملائکه آمدند و تقاضا کردند که نفرین را به تأخیر بیاندازد، او هم قبول کرد.

چون مدت تبلیغ به سر رسید، بعد از نماز عرض کرد: خدایا، جز این افراد اندک، کسی به پیروی نمانده است، می ترسم اینان هم پراکنده شوند.

خداوند فرمود: دعایت مستجاب شد. حال کشتی درست کن... بعد از آن عذاب نازل شد


موضوع مطلب :

سه شنبه 87 تیر 18 :: 12:41 صبح

آمارگیر حرفه ای وبلاگ و سایت